آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

با سلام خدمت تمامی کاربران سایت ارزدیجیتال و علاقه مندان به حوزه ماینینگ این آموزش از منبع bitcointalk.org ترجمه و خروجی نهایی کار تا کنون توسط بنده امتحان نشده است اما در حین آموزش هرجا نکته ای که فکر کردم می تواند موثر باشد را مطرح کرده ام، ممنون می شوم اساتید در تکمیل آموزش همکاری کنند.

یکی از اصلی ترین مسائل مربوط به ماینرها مساله صدا و خنک کنندگی می باشد که در این مطلب با ارائه راهکاری با اقتباس از سیستم خنک کنندگی Antminer S9 Hydro انجام شده است.

خنک کنندگی ماینر توسط روشهایی نظیر روغن، آب یا گاز باید بسیار سنجیده و با تحقیق انجام شود زیرا در صورت خطا در محاسبات حرارتی یا ایجاد سرمای بیش از اندازه و ایجاد رطوبت می تواند خسارت زیادی برای شخص به همراه داشته باشد.

مدل کار شده در آموزش Antminer S9 می باشد و این روش برای تمامی مدل های بیت مین، آوالون، واتسماینر و اینوسیلیکون قابل اجرا می باشد.

برای شروع ابتدا فن و فریم قاب فن ماینر را باز کنید و سپس هش برد ها را بیرون بیاورید.

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

نکته:

(Evaporator اِواپوریتور یا اِواپوراتور، محفظه فلزی شبکه بندی شده جهت گردش گاز، مثال: قسمت فلزی داخل فریزر که عمل سرد کنندگی کل محیط را به عهده دارد)

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

(Water Cooling Block واتر بلوک یا بلوک آبی، محفظه ای نسبتا ضخیم شبکه بندی شده جهت گردش مایعات و آب، مثال: بلوک خنک کننده CPU مادر برد یا کارت گرافیک رایانه)

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

سپس توسط 6 عدد پیچ 19 سانتی متری و 12 عدد مهره توسط یک صفجه فلزی نسبتا ضخیم در ابعاد 15 در 15 سانتیمتری، اِواپوریتور یا بلوک آبی را قرار می دهیم.

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

جهت جلوگری از اتصالی توصیه می شود با استفاده از عایق چسب دار، روی هیت سینک های هر دو طرف هش برد پوشانده شود. درصورتی که عایق شما روکش پلاستیکی نازک دارد حتما آن را جدا کنید.

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

توصیه می شود جدای هیت سینک ها تمام قسمت های هش برد که احتمال اتصالی آن ها با رادیاتور وجود دارد را عایق نمایید و سپس بر روی اِواپوراتور قرار دهید.

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

اکنون اواپوراتور دوم را بر روی طرف دیگر هش برد قرار می دهیم و سایر هش برد ها به همین صورت عایق و بر روی اِواپراتور ها قرار می گیرند.

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

سپس توسط صفحه فلزی 15 در 15 سانتیمتر و مهره مجدد کل کار را مانند سمت دیگر می بندیم. ترجیحا مهره با دست محکم و حداکثر ربع دور توسط انبر دست محکم شوند، محکم کردن بیش از حد موجب فشار و آسیب به قطعات خواهد شد.

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

در نهایت، چیدمان می بایست بدین شکل درآمده باشد.

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

اصولا لوله قسمت بالایی اِواپراتور ها جهت ورودی و لوله پایینی جهت خروجی می باشد که توسط شلنگ به تقسیم و از تقسیم به رادیاتور متصل می شوند.

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

از آنجایی که در این طراحی به علت فضای اضافه ای که توسط اِواپراتور اشغال می شود، هش بردها داخل پوسته سابق قرار نخواهند گرفت و می توانید بدون پوسته استفاده نمایید یا یک پوسته توسط ورق آلومینیوم بسازید و بهتر است یک فن صرفا برای گردش هوا در نظر گرفته شود. البته از آنجایی که قطع دهنده فن 12 سانتیمتر می باشد بهتر است یک دهنه تبدیل بین فن و هش بردها طراحی و ساخته شود.

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

سپس برای استفاده از کنترل برد در سیستم ساخته شه می بایست کف کنترل برد را جهت جلوگیری از اتصالی با فوم یا چسب دو طرفه عایق و اتصالات فن و هش برد را وصل نمایید،

بهترین روش، عایق های سرامیکی می باشد که در اینجا از مقوا و چسب دو طرفه استفاده شده است.

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

در صورتی که برای ماینر قصد گذاشتن فن ندارید یا قصد دارید 1 عدد فن داشته باشید، جهت رفع خطای سیستمی می توانید از کیت (شبیه ساز فن) استفاده نمایید.

توصیه می شود که تامین برق فن های رادیاتور بر عهده کنترل برد نباشد و برق آن ها توسط یک منبع تغذیه جداگانه تامین گردد.

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

کار تمام است.

آموزش ساخت Water Cooling خنک کنندگی توسط آب

نکته:

1 اِواپراتور برای این کار می بایست طراحی و ساخته شود و یا نمونه آماده آن از خارج کشور تامین گردد.

2 برای رادیاتور و فن رادیاتور و پمپ می توانید از نمونه آماده آن که در سایت بیت مین موجود می باشد استفاده نمایید یا یک رادیاتور کوچک و پمپ نسبتا ضعیف تهیه نمائید.
3 در رادیاتور فقط و فقط آب مقطر استفاده شود.

امیدوارم آموزش فوق، که به صورت ترجمه برای سایت ایرانی ارز دیجیتال تهیه شده است مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد و مطلب بالا در صورتی که هرگونه مورد و تجربه اضافه ای به دست آورم به روز رسانی خواهد شد.

هرگونه سوال و پیشنهادی که داشته باشید در همین صفحه مطرح نمایید تا جایی بتوانم در خدمت هستم و با آرزوی آن که روزی برسد در ایران فرهنگ آموزش فرد به فرد و فرد به گروه در همه موارد دیده شود.

الإمامُ الصّادقُ عليه ‏السلام :

إنَّ لِكُلِّ شَيءٍ زَكاةً ، وزَكاةُ العِلمِ أن يُعَلِّمَهُ أهلَهُ .

هرچيزى‏ زكاتى دارد و زكات دانش، آموختن آن به اهلش است.

تحف العقول : ۳۶۴ منتخب ميزان الحكمة : ۴۰۰

(امتیاز به مطلب در بالای صفحه سمت راست فراموش نشود)

کریپتومستر سوال شده در جولای 17, 2019 در ماینینگ.
افزودن نظر
23 پاسخ(ها)

پوست ادم کنده میشه این طرحو بزنه کولر سلولزی برارید راحت

آشنا پاسخ داده شده در جولای 17, 2019.

شاید ایده ای شما برای 1 یا 2 عدد ماینر جواب بده. اما برای تعداد بالا یا مکانی که امکان خنک کردن هوا سخت باشه عملی نیست.

در جولای 17, 2019.
افزودن نظر

کاره سخت و زمان بری هستش
ولی بدرد کسی میخوره که قصد اورکلاک کردن دستگاه بدون روغن داشته باشه

ولی فکر نمیکنم باعث تغییر صداش بشه بخاطر وجود فن ها

کاردان پاسخ داده شده در جولای 17, 2019.

زمانی که هش برد خنک باشه، فن دور پایین کار می کنه و گردش هوا هم کم هست. پس صدای تولید شده توسط فن و هیت سینک ها به میزان چشم گیری کاهش پیدا می کنه.

در جولای 17, 2019.
افزودن نظر

خوب با این همه زحمت دما در نهایت چقدر میشه؟

استاد پاسخ داده شده در جولای 17, 2019.

درصورتی که آب توسط رادیاتور خنک بشه، دمای آب به اندازه دمای محیطی که رادیاتور در اونجا قرار داره می رسه و دما با 20 الی 30 درجه اختلاف با دمای محیط به چیپ می رسه.

مثال اگر دمای اتاق 25 درجه باشه، دمای آب رادیاتور هم 25 درجه می شه، و دمای چیپ حدود 55 درجه

یک حسن داره اینه که نیاز نیست ورودی هوا و خروجی هوا برای محیط بذاریم، اگر یک اسپلیت کوچک هم در محل روشن باشه جواب میده و داره هوای محیط رو می چرخونه و خنک می کنه.

اما در صورتی که خنک کننده محیط ما وظیفش صرفا خنک کردن رادیاتور به صورت مستقیم باشه، مثلا دریچه کولر آبی یا گازی بادش بخوره به رادیاتور و فن رادیاتور، خوب طبیتا دمای آب داخل سیتم بهتر می شه.

و در آخر اگر با روش های دیگه بتونیم دمای آب رو خنک کنیم خوب به همون میزان دمای برد هم خنک نگه داشته می شه.

جهت اطلاع، دمای آب داخل یخچال 5 الی 6 درجه سانتیگراد هست، پس دمای آب اگر ثابت روی 10 درجه باشه دمای چیپ روی 30 الی 40 قرار می گیره.

(البته تمامی این محاسبات از جهت پژوهشی روی کاغذ هست که اعداد و ارقام نسبت به یکدیگر محاسبه شدن و تا عمل شاید تفاوت داشته باشه و شاید دقیقا همین در بیاد.)

در جولای 17, 2019.
افزودن نظر

فکر نکنم خوب بشه

در کل ممنون

آشنا پاسخ داده شده در جولای 17, 2019.
افزودن نظر

با تشکر از مطلبتون
دمای آب در بهترین حالت به ۶۵ درجه سانتیگراد میرسه برای خنک کردن این آب و همدما شدن با محیط باز هم نیاز به هوای سردتر محیط میباشد که این هم باز منجر به تولید صدا و هزینه میشه.

آشنا پاسخ داده شده در جولای 17, 2019.

قطعا باید دمای محیطی که رادیاتور داخلش قرار گرفته خنک باشه وگرنه وسط حیاط منزل که نمی شه اینو روشن کرد و توقع دمای 25 درجه روی هشبرد داشت. بعد هم برای خنک کردن دمای هوا همچین صدا و هزینه ای لازم نیست و با یک کولر می شه یک اتاق 30 40 متری رو خنک کرد. حالا هر تعداد رادیاتور داخلش باشه مهم نیست، مهم اینه که هوا داخل محیط گردش داره و خنک می شه و از بیرون هیچ هوای داغی داخل نمیاد.

در جولای 17, 2019.

با روغن میشه تو وسط حیات خونه

 

من اویل ماینینگ میکنم فن و رادیاتور هم گذاشتم رو پشت بوم

اس ناین جی رو اورکلاک کردم رو  20.5  تراهش  ، خوزستان هم هستم تو مردادماه دمای چیپست رو 75 درجس

رادیات بزرگتر بذارم یا اینکه تعدادو کم کنم دما پایینتر میاد

در آگوست 12, 2019.
افزودن نظر

سلام

چقد هزینشه؟

 

مشتاق پاسخ داده شده در جولای 17, 2019.

سلام مشخص نیست.

در جولای 17, 2019.
افزودن نظر

چه حوصله ای دارن مردم.
یه کانال هوا از کولر گازی می کشید پشت ماینر ارزونتر در میومد که

کارشناس پاسخ داده شده در جولای 17, 2019.

برای 50 عدد ماینر چندتا کولر لازمه؟ اما با این روش اگر رادیاتور بزرگتر بذاریم و  50 عدد ماینر با یک کولر رو میزی کوچک جلوی رادیاتور قابل انجامه.

در جولای 17, 2019.
افزودن نظر

ممنون خیلی جالب بود. من قبلا برای کارت گرافیک با ورق مس درست کردم. خیلی عالی جواب داد و تو محفظه اب هم یخ میریختم. تا ساعتها نیاز به خنک کنندگی نداشت

مشتاق پاسخ داده شده در جولای 17, 2019.
افزودن نظر

سلام دوباره
جناب کریپتوی عزیز تمام این مباحث بر میگرده به انتقال گرما
شما هر جایی بخواید سردتر بشه مطمئنا باید یه جای دیگه رو گرم کنید.
حالا این کار رو یا با روغن می کنید یا با آب یا با گاز
تو ترمودینامیک حرف اول رو برای سرمایش گاز میزنه شما تا منفی ۵۰ درجه با گاز r410 میتونی اختلاف دما ایجاد کنی اما با آب یا روغن چی؟؟؟
کسایی که ماینرو تو روغن میذارن فک می کنید تو دمای ۴۰ درجه ظهر چه اتفاقی براشون میفته؟؟؟
از آبم استفاده کنی خیلی نمی تونی تاثیر گذار باشی
پیشنهاد من به شما اینه که با توجه به استعداد و پشت کارتون برید به سمت استفاده بهینه و به صرفه از gas cooling

آشنا پاسخ داده شده در جولای 17, 2019.

سیستم روغن با اواپراتور  با کمپروسر بسیار جواب میده حتی با 10 دستگاه و 200 لیتر روغن دما به منفی 10 رسوندیم.

در جولای 17, 2019.

ماینر داخل روغن در دمای 40 درجه ظهر خود روغن 48 درجه دمای چیپ بین 62 تا 65

خوب مشکل چیه؟

در جولای 18, 2019.

گاز بهترین گزینه برای خنک کاری هست اما متاسفانه گاز مشکلات خودشو داره، زیاد سرد بشه برفک می زنه و رطوبت ایجاد می کنه. دوم گاز اگر داخل این سیستم باشه نمی شه جا به جاش کرد باید یکجا ثابت باشه ماینر همیشه چون اگر لوله ها رو از جاشون در بیاریم هوا می گیرن و گاز خارج می شه. اما آب این مشکلات رو نداره.

در جولای 18, 2019.
افزودن نظر

سلام دستتون درد نکنه ایده جالبی بود ولی بنظرم روغن خیلی خوبه چون واقع از بین چیپ ها حرکت میکنه

مشتاق پاسخ داده شده در جولای 17, 2019.

عزیزم روغنو فقط با استفاده از گاز میتونی دماشو به منفی ۱۰ برسونی

در جولای 18, 2019.

این روش هیت سینک ها رو خنک می کنه

در جولای 18, 2019.
افزودن نظر

تو این روش دمای هش برد چند هستش؟

مشتاق پاسخ داده شده در جولای 18, 2019.

بستگی داره دمای محیطی که رادیاتور داره داخلش کار می کنه چند باشه. اما حدودا زیر 70 درجه هست.

در جولای 19, 2019.
افزودن نظر

سلام من دارم اینو درست میکنم ، البته هیت سینک هارو برداشتم و مستقیم بردو دارم میچسبونم رو صفحه باکس که خودم طراحی کردم اینشالله دو سه روز دیگه تکمیله اگه جواب داد با جزییات میزارمش

مشتاق پاسخ داده شده در جولای 25, 2019.

سلام. بسیار عالی. هیت سینک ها رو چجوری برداشتین که برد آسب نبینه؟ اگر آموزش و اطلاعات بذارید که خیلی خوب می شه.

در جولای 25, 2019.
افزودن نظر

دوستان کسی میدونه این واتر بلاک ها رو از کجا باید خرید؟

توی سایت های ایرانی کسی واتر بلاک نمیفروشه…

رادیات و پمپ و بقیه چیزها پیدا میشه ولی بلاکو پیدا نکردم

مشتاق پاسخ داده شده در آگوست 9, 2019.

سلام. به زودی برای فروش موجود خواهد شد.

در آگوست 9, 2019.
افزودن نظر

فقط امیدوارم قیمت نجومی نزارید یعنی بیشتر از 200 300 باشه بدرد نمیخوره چون یه رادیات و یه فن پراید هر کدومش زیر 100 تومن نیستن با یه لوله و پمپ آب خوب دیگه کلی پولش میشه

مشتاق پاسخ داده شده در آگوست 9, 2019.

قیمت هنوز مشخص نیست

در آگوست 10, 2019.
افزودن نظر

به نظرم این طرح نه تنها کارایی ندارد بلکه هزینه ، ریسک زیادی و زحمت زیادی هم ایجاد می کند . در این طرح 10عدد فن ماینر استفاده شده که هر کدام بالای 300تومن و سه بلوک استفاده شده که اون هم بالای 200تومن و متناسب با تعداد فن ها باید انتظارهزینه برق و صدا هم داشته باشیم و ریسک اتصال یا بالا رفتن دمای و نهایتاً سوختن دستگاه به علت ها شلنگ ها و هم باید در نظر داشته باشیم .

تازه وارد پاسخ داده شده در آگوست 11, 2019.

نظر شما محترم اما کاملا باهاش مخالفم.

در آگوست 11, 2019.
افزودن نظر

این روش باعث افزایش ریسک خرابی نمی شود ؟

 

بخار آب و نشتی و مشکلات احتمالی دیگر ؟

مشتاق پاسخ داده شده در آگوست 12, 2019.

بستگی به نحوه اجرا داره و کیفیت قطعات

در آگوست 12, 2019.

به نظر شما استفاده از باکس بهتره یا روش خنک سازی با آب ؟

 

در ضمن کانال تلگرامی بالا چقدر کارشون حرفه ای است ؟

در آگوست 12, 2019.

خنک سازی با آب برای تعداد 5 عدد به بالا ماینر مناسبه.

در مورد کانال بالا اطلاعات زیادی ندارم اما می دونم زیاد اصولی نیست روش اجراشون.

در آگوست 13, 2019.
افزودن نظر

خیلی زمان بر است و سخت حوصله میخواد

آشنا پاسخ داده شده در آگوست 20, 2019.

ارزشش رو داره.

در آگوست 21, 2019.
افزودن نظر

درود و عرض تشکر بسیار

در جائی گفته اید که با لوله مسی هم میشه اینکار را انجام داد و قیمت خیلی مناسب تر در میاد.

کمی در مورد این ایده توضیح میدهید؟

مشتاق پاسخ داده شده در آگوست 22, 2019.

سلام.

لوله مسی یا آلومینیومی رو از فروشگاه های لوازم گازسوز می تونید تهیه کنید. این لوله ها با دست قابل انعطاف بوده و می تونید به نوعی انعصاف بدین که گردش آب داخل لوله از روی هیت سینک ها قرار بگیره. کار زیاد سختی نیست. در نهایت هم یک سر ورودی و یک سر خروجی دارید که شلنگ و پمپ و رادیاتور بهش وصل می کنید و آب وارد سیستم می شه.

در آگوست 22, 2019.
افزودن نظر

این طرح از نظر من منسوخ شدست و جنبه دکوری داره….حرارت تولید ماینر واقها زیاده و باید برای تک تک ژول هاش برنامه داشت….

مشتاق پاسخ داده شده در آگوست 29, 2019.

نظر شما محترم اما صد درصد باهاش مخالفم.

در آگوست 31, 2019.
افزودن نظر

سلام، بلوک واتر در اندازه های هش برد رو از کجا بخرم؟توی پیج های مختلف، بلوک واتر به سایز نزدیک هش برد نیست…راهنمایی کنید لطفا

تازه وارد پاسخ داده شده در سپتامبر 7, 2019.

سلام. اندازه هش برد هر ماینر فرق داره و باید مدل ماینرتون رو به فروشنده بفرمایید تا براتون یا بسازن یا اگر موجود دارن که در اختیارتون بذارند.

در سپتامبر 10, 2019.
افزودن نظر

پاسخ شما

برای ارسال سوال, شما باید شرایط و ظوابط و شرایط استفاده از خدمات را قبول کنید